Intervizní část

Aktuálně

Prosím přípojte se na náš Slack 

Report o naší činnosti

Nejprve bychom vám všem chtěli ohromně poděkovat za vaši činnost. V současné době má naše skupina již 700 členů a každým dnem přibývají další! Co se nám už všechno povedlo?

Expati

Jsme velmi rádi, že se nám kromě našich občanů daří pomáhat i cizincům, kteří uvízli v ČR. Na našich cizojazyčných stránkách máme cca 250 odborníků, kteří mluví 12 světovými jazyky od angličtiny až po finštinu. Posíláme všem velké pozdravy a díky od expatí komunity, která je ráda, že jsme se k ní jako národ neotočili zády. Kromě expatů se na nás obrátilo i několik našich občanů, kteří zůstali uvěznění různě po světě.

Expertní týmy

Průběžně se na nás obracejí různé spolky a společnosti s žádostí o psychologickou podporu. Pokud je to vhodné, sestavujeme pro ně expertní týmy, které operativně vysíláme do “boje”. Takto nyní podporujeme:

  • pamětníky v projektu Paměť Národa
  • porodní asistentky z Unie porodních asitentek
  • čtenáře iDnes skrze online poradnu

Aktuálně sestavuje krizový tým určený pro zdravotnická zařízení zasažená koronavirem. Prosím sledujte naší interní stránku, kde průběžně přidáváme všechny výzvy k zapojení.

Psychoterapeutická linka ČAP

Tuto linku jsme začlenili do logické struktury našich stránek a pomohli jsme tak s rozjezdem. S Linkou se dělíme o zkušenosti a vzájemně koordinujeme naše kroky. ČAP nám na oplátku radí a poskytuje okamžitou supervizní podporu. (Více v interní sekci supervize). ČAP všechny členy srdečně zdraví a děkuje za iniciativu.

Hlavní pomoc

V současnosti jsme pomohli už více než 600 lidem. Z 90% se jedná o běžné občany a 10% jsou lidí v první linii. Bohužel mnoho z vás kontakty řádně neloguje a proto jsou tato čísla nejsou přesná. Prosíme tedy znovu, abyste logování kontaktů nezanedbávali. Záznamy potřebujeme mj. k tomu, abychom vám mohli říci, co se vlastně s lidmi děje.

A co se vlastně děje?

  • Z analýzy dat zatím víme, že cca 1/3 našich klientů přišla z jiných terapeutických služeb. Sloužíme tedy jako významná překlenovací služba. Kromě toho sloužíme i jako rozcestník pro lidi, co v současné situaci zratili orientaci.
  • Spíše než krizová intervence se profilujeme jako provázející služba – 60% klientů se domluvení na další sezení, 40% jsou jednorázové konzultace. Za to jsme moc rádi, protože jsme přesvědčeni, že aktuální situace vyžaduje více provázející než krizový model.
  • Složení klientů kopíruje obvyklé složení psychologických služeb – většina jsou ženy ve střední věku, tedy 30-60 let. Hodně klientů o psychoterapii přemýšlelo již před krizí a teď k tomu vidí příležitost a důvod to vyzkoušet. Menšina, cca 10-20c% využila psychologických služeb poprvé.
  • Většina problémů se netýká přímo Covid-19 (jako např. strach z onemocnění), ale vztahů. Ať je to zhoršení partnerských, rodiných vztahů, či obavy o druhé a blízké. U hovorů na téma partnerské vztahy se často objevovaly potíže, vznikající nárůstem společně tráveného času. Vztahy se vyskytují cca ve 40 % případů, v 35 % případů se jedná o osobní témata jako je zvládnutí existenciální situace, studium, práce atd. Samotná nemoc tedy aktuálně není tím, co zatěžuje klienty nejvíce. Jde spíše o okolnosti, které s ní souvisí.
  • Z vyskytujích emočních stavů jsou nejčastější úzkost, smutek a strach.
  • Zhoršení dřívějícího stavu je tedy dominantním psychologickým jevem, ale epidemická krize přinesla i jevy nové. Zatím trochu tápeme, ale nejlépe se to dá asi vyjádřit skrze vězeňskou psychologii. Někteří klienti totiž zažívají stavy, které se objevují u vězňů na samotce či dlouhodobě izolovaných jedinců. Jedná se o celkovou ztrátu životního rytmu, potíže s novou organizací dne, ztrátu časové struktury. Klienti neví, jak dlouho karanténa trvá a musí si vzpomínat, jaký je den. Dochází k fyzickému pustnutí – vousy, neučesanost atd. Drží je neohraničenost aktuálního nouzového stavu, neví, kdy tomu bude konec. Navíc na sebe mají nároky “jak bych měl situaci zvládat” a porovnávají se s okolím, kdo ji zvládá lépe. Jsou v kontaktu s existencí věcí, které nemohu kontrolovat a ovlivňovat.

Tolik náš průběžný report, pokud máte nějaké další postřehy, prosím pošlete nám je.

A nyní naše výzvy pro Vás:

  1. Zkoušíme najít lepší komunikační kanál mezi námi všemi a proto se přihlaste na Slack #delamcomuzu
  • Co je to Slack? Slack je komunikační nástroj vhodný pro velké skupiny lidí – více najdete zde.

(slack je aplikace i webová služba, ze začátku budete možná trochu zmatení, ale všechno Vám vysvětlíme)

  1. V sobotu 11.4. v 18:00 bychom rádi vyzkoušeli společný call více lidí cca 20 lidí přes Hangout. Pokud máte Gmail a máte možnost se zůčastnit tak prosím napište na info@delamcomuzu.cz. Smysl tohoto hovoru je především technický test.
  1. V nejbližších dnech se Vám ozve naše marketingová specialistka Jana Dolejšová, která pomůže s propagací projektu, zejména na sociálních sítích, abychom ho tak dostali do širšího povědomí a pomohli co nejvíce lidem. Pokud můžete, budeme rádi, když se do chystaných aktivit zapojíte.

A co připravujeme v blízké budoucnosti?

  1. Tento týden budeme spouštět kompletní redesign našich stránek která přinese klientům více funkcionalit
  2. Na příští týden se snažíme zajistit hromadnou videokonferenci společně s ČAP s názvem “Co se děje v poli?”

To je vše, a prosím logujte přátelé! 

Za tým #delamcomuzu

Pavel Pařízek

Výzvy

VYMEZENÍ SLUŽBY POSKYTOVANÉ: DĚLÁM, CO MŮŽU – běžný občan

VYMEZENÍ SLUŽBY POSKYTOVANÉ: DĚLÁM, CO MŮŽU – debriefing pro první linii

Obecné informace ke stránkám

Často kladené otázky