Chci pomoci, ale nemám zatím zkušenosti s online hovory… Jak na to?
- Stačí skutečně málo… Nějaký ten hardware, třeba chytrý telefon (tablet, notebook, počítač) a internetové připojení (Wifi, LTE).
- A pak program či službu – doporučujeme začít u Skype, ne proto že je nejlepší, ale je nejznámější. Skype vám poběží jak na počítači tak i na mobilu – stáhnete si ho zde: . Videohovory umí i webové stránky jako je Facebook (FaceTime), Google (Hangouts) či WhatsApp.Stačí se propojit s klientem na sociální síti a můžete si volat. Mezi další programy na videohovory patří například Signal, Wire, Wickr apod., které jsou oceňované zejména kvůli jejich důrazu na bezpečnost. Na jiném principu funguje např. Whereby – po registraci si vytvoříte vlastní virtuální místnost, která je uzamčená – klient “zaklepe” a vy jej pustíte dovnitř, kde se odehrává hovor.
- Po kontaktování klientem (e-mailem či telefonicky) se domluvte na:
- platformě, kterou budete používat (viz výše zmiňované možnosti);
- přesném termínu konzultace;
- sdělte si navzájem, pod jakým jménem na dané platformě figurujete – na Skype můžete jednoduše vygenerovat link svého profilu a ten klientovi napsat (klikněte na svoje jméno – vyberte “Skype profile” – klikněte na “Share profile” – potom “Copy to Clipboard” a potom pomocí Ctrl+V vložte odkaz do komunikace s klientem);
- sdělte klientovi další organizační informace (délka konzultace apod.) – doporučujeme také upozornit, že je důležité dobré internetové připojení a klid po celou dobu hovoru.
- V dostatečném předstihu před plánovaným hovorem si vytvořte dobré podmínky (zajistěte si klid, najděte si pro sebe v prostoru dobré místo a postarejte se také o svůj komfort – pití apod.). Doporučujeme volat z vašeho obvyklého pracovního prostředí, pokud to ale není z nějakého důvodu možné, můžete na Skypu využít funkci rozmlžení pozadí
- Připojte se a vyzkoušejte funkčnost techniky (mikrofon, video) – na Skypu je možné provést automatický zkušební hovor jednoduše tak, že zavoláte na “Echo/Sound Test Service”, který automaticky naleznete ve svých kontaktech.
- V domluvený čas si můžete s klientem rovnou zavolat, nebo nejdříve napsat krátkou potvrzující zprávu na chat a nechat zavolat klienta (“Dobrý den, jsem připravená, můžete volat”).
Co mohu při vedení online hovorů čekat? Nějaká obecná doporučení?
- Připravte se na výpadky. I když máte dobré připojení, počítejte s tím, že kvalita hovoru může různě kolísat či vypadnout. Dále vám mohou vzniknout další problémy, které snižují srozumitelnost hovoru. Vyplatí se mít proto promyšlené záložní řešení – tím může být přístup na jinou platformu (obvyklou zálohou je volání přes sociální sítě typu FB Messenger nebo WhatsApp, pokud se na nich vyskytujete) nebo možnost telefonického hovoru, pokud máte neomezené volání.
- Ideální je mít sluchátka do uší s mikrofonem. Někdy se může stát, že bez nich vzniká zpětná vazba, která hovor silně ruší.
- Určitě je komfortnější velká obrazovka počítače nebo alespoň tabletu než display mobilního telefonu. Umožní vám detailněji vnímat mimiku klienta, pohyb těla apod.
- Online komunikace je jiná a nějakou dobu trvá, než si na ni vy i klient zvyknete. Schází klasická atmosféra přirozeného kontaktu. Dívejte se na to nejen jako na limit, ale také příležitost pro kreativitu.
- Zkoušejte jaký setting, platforma a další podmínky pro práci v online prostředí vám vyhovují nejlépe. Některé terapeuty například obraz u hovoru ruší a doporučují pracovat bez něj (tzn. vést klasický audio hovor), jiní jsou zvyklí si vypínat z podobných důvodů svůj selfie obraz. Někdo vede hovory striktně ve svém pracovním prostředí, zatímco jinému nevadí mluvit s klienty z domova.
- Nepodceňujte psychohygienu: práce v online prostředí není o nic méně náročná než poradenství tváří v tvář. Dopřávejte si mezi klienty pauzy, nepřetěžujte se, každé setkání se snažte pro sebe dobře uzavřít (pomoci vám mohou podobné rituály, jakými se přelaďujete mezi klienty, se kterými pracujete osobně). Zkrátka i při práci online se starejte dobře nejen o klienty, ale také o sebe.